X
تبلیغات
علمی و فرهنگی - سیستم خنک کننده خودرو

تحقیق زیر حاصل زحمات دوست و همکار عزیزم امیر مقصود گردوان می باشد که قسمت خنک کننده خودرو را از دیدگاه سیتمیک بررسی کرده است.امیدوارم مورد استفاده شما همکاران و دانش آموزان عزیز قرار بگیرد.

امیر جان از لطف تو هم خیلی ممنونم .امیدوارم هر جا هستی سالم و سلامت باشی.اگه به وبلاگم اومدی شماره تلفونتو برام بزار از گوشیم پاک شده. قربانت.

سیستم مجموعه ای از اجزای به هم وابسته است که هماهنگ با یکدیگر برای رسدن به هدف مشترک با همدیگر کار میکنند و از سه قسمت اصلی ورودی ، میانداد و خروجی  تشکیل شده است سیستم خنک کنندگی اتومبیل نیز از اجزای مختلفی مانند رادیاتور ، واتر پمپ وپروانه وآب و... تشکیل گردیده است که آب و هوا به عنوان ورودیهای این سیستم و چرخش آب در میان قسمتهای مختلف موتور و یا مکش هوا توسط پروانه میان داد سیستم و خروجی همان خنک شدن وبازده بیشتر اتومبیل می باشد.

لزوم خنک کردن

موتور در حرارت کار معادل 80تا90 درجه سانتیگراد بهتر از هر وقت دیگر کار می کند.

تقریباً 30%حرارت سوخت به دیواره سیلندر می رود برای جلوگیری از گرم شدن زیاد باید موتور را خنک کرد.

حرارت زیادی باعث تنزل قدرت موتور میگردد وهمچنین باعث کوبیدن موتور و خورده شدن قطعات متحرک(پیستون وسیلندر)آن میگردد.

هنگام کار کردن موتور اتومبیل درجه سوختن گازها برای ذوب کردن فلز سیلندر کافی است بنابراین برای جلوگیری از سوختن و ذوب شدن موتور سیستمی در موتور ایجاد شده به نام سیستم خنک کننده:

رادیاتور

منبع ذخیره ی آب است.جنس لوله های رابط از مس است(حرارت را بهتر انتقال میدهد) از دو محفظه (فوقانی و تحتانی )تشکیل شده است.درب رادیاتور بر روی محفظه ی بالایی قرارگرفته ودر محفظه پایینی سوراخی برای تخلیه آب رادیاتور تعبیه شده است.     

  رادیاتورهای قدیمی دارای درپوشهای ساده بودند در این طرح فشار آب مدار خنک کاری برابر فشار جو بود زیرا لوله سر ریز فشار سطح آب را با فشار جو متعادل میکند.
وجود لوله سر ریز در سیستم خنک کاری ضروری است زیرا به علت جوش آمدن آب حجم آن انبساط زیادی پیدا میکند و اگر مجرایی برای تخلیه پیدا نشود فشار ناشی از انبساط حجم لوله های رادیاتور و مجرای انتقال را می ترکاند.

معایب درپوش های قدیمی

۱.  به علت انبساط قسمتی از آب خنک کاری بیرون می ریزد.

2. در ترمزهای ناگهانی مقداری از آب موتور تخلیه می شود.

3.  ضد یخ  یا ضد جوش محلول در آب تلف می شود.

4. نقطه جوش آب پایین آمده و زود تر می جوشد.

آب خنک کردن باید حتی الامکان عاری از ناپاکی باشد.

آب لوله معمولاً سخت است.غالباً آهک ونمک همراه دارد که هنگام

 گرم شدن آب رسوب سنگی میدهد این رسوبها حرارت را خوب

انتقال نمی دهندو در نقل آن اثر بد می گذارند بعلاوه ممکن است

راههای باریک رادیاتور را بگیرند از همه بهتر مصرف آب جوشیده

 است.

در زمستان باید از یخ زدن رادیاتور جلوگیری کرد

یخ در صفر درجه وکمتر ازآن تشکیل میگردد وتقریباً حجم

آن 9% اضافه میگردد و ممکن است رادیاتور یا پمپ آب  و

 یا تنه سیلندر را بترکاند .در زمستان بهتر از همه استفاده از

 ضد یخ است که درجه انجماد آب را پایین می آورد.

واتر پمپ

•  توسط تلمبه ای که بانیروی موتورحرکت می کند به جریان آب کمک میشود. تلمبه (واترپمپ )آبی راکه درتنه رادیاتورخنک شده است دوباره  به درون موتور(اطراف سیلندرها واز آنجا به سرسلیلندر یعنی داغ ترین نقطه می راند) وبه این ترتیب یک جریان دورانی قوی پیدامیگردد0

•   برای جریان آب یک تلمبه پره ای یا فرارازمرکزبکارمیبرند0 آب که ازمحوروارد میشود توسط گردش سریع پره ها بطرف خارج پرتاب می شود . خوبی آب بندی پمپ مهم است0

ترموستات

•  ترموستات معمولا عبارت ازیک قوطی فانوسی است که ازمایع زودجوشی پرشده وهنگام گرم شدن بشدت منبسط میگردد وهمراه آن دریچه عبورآب هم که به آن متصل است بازمی شود و وقتی سرد است بسته می ماند واین عمل مانع گردش آب می شود ودرنتیجه اتومبیل گرم میشود 0

ترموستات برای زودگرم شدن موتورتاحرارت لازم بکارمی رود0

ترموستات درلوله آب بالابین موتورومحفظه بالا رادیاتور قراردارداین وسیله هنگام سردی موتورجریان آب رامیبندد بطوری که آب زود تا دمای 70 الی75 درجه سانتیگرادگرم میشود دراین حرارت ترموستات باز میگردد

و راه جریان را به تنه رادیاتوربازمی کند.

- ترموستات آب راباآب داغ آزمایش میکنند قوطی فانوسی در70 تا75 درجه سانتیگرادباید شروع به بازشدن کند ودر85 تا90 درجه کاملا بازشده باشد ترموستات های خراب بایدعوض گردند0 

 پروانه

•  آب گرمی که ازموتور برگشته به رادیاتور باز میگردد در آنجا توسط پروانه و همچنین بادی که به علت حرکت اتومبیل به رادیاتور برخورد میکند خنک می گردد. پروانه ازپره هایی تشکیل گردیده  که نیروی خود را از چرخش میل لنگ میگیرد و هوا را به داخل میمکد و باعث خنک شدن آب داخل رادیاتور می گردد.

تغییر شکل پره های پروانه قدرت مکندگی آن را کاهش می دهد لذا عمل خنک کاری را با مشکل مواجه میکند.

تسمه

تسمه نیروی حاصل از چرخش میل لنگ را به واتر پمپ دینام و پروانه منتقل میکند و در صورت بروز ایراد در تسمه سیستم خنک کنندگی وبرق رسانی با مشکل روبرو

 میشوند.

تسمه باید با فشارانگشت شست10 تا20 میلیمترپس رود پس ازمدتی کارممکن است کش آمده سربخورد دراین صورت پمپ آب و پروانه واغلب دینام هم نمی توانند دورکامل خود را داشته باشند بعلاوه فرسودگی تسمه هم زیاد می گردد0

در هیچ حالتی روغن زدن به تسمه پروانه جایز نمی باشد، زیرا باعث لغزش تسمه و جمع شدن گرد و غبار ، حل شدن لاستیک و شل شدن تسمه میشود. 

- سایرکارها مربوط به رادیاتور و پمپ آب وترموستات است 0                                                                

علت جوش آمدن آب ممکن است کمی آن باشد ولی نبایدآب سرد به آن اضافه کرد زیرا دراین صورت تنش های مضرپیدا میشود کم شدن آب ممکن است دراثربدی آب بندی باشد. رادیاتورهای سوراخ شده بایدلحیم شوند چنانچه کانالهای آب گیرکرده باشد بایدپاک شوند ممکن است کانالهای هوادراثرگیرکردن برگ یاحشرات وغیره گرفته باشند این ها را با دمیدن هواازطرف داخل پاک می کنند .

منابع

•      کارگاه مولد قدرت2-فنی وحرفه ای(رشته مکانیک خودرو)

•      مکانیک اتومبیل و موتور سیکلت ،ترجمه اصغر سعیدی

•      آموزش فنی وسایل نقلیه ی موتوری،ترجمه ناصر ناصحی تبریزی

 

 

+ نوشته شده در  شنبه سیزدهم شهریور 1389ساعت 15:26  توسط بهمن نجیده  |